Rada Nadzorcza oraz Zarząd PKO Banku Polskiego SA w okresie sprawozdawczym

Rada Nadzorcza PKO Banku Polskiego SA

Rada Nadzorcza składa się z 5 do 13 członków powoływanych na wspólną trzyletnią kadencję. Członkowie Rady Nadzorczej są powoływani i odwoływani przez Walne Zgromadzenie.

W dniu 30 czerwca 2011 roku Skarb Państwa, jako Uprawniony Akcjonariusz, na podstawie § 11 ust. 1 Statutu Banku ustalił liczbę członków Rady Nadzorczej na 9 osób, o czym Bank poinformował raportem bieżącym nr 36/2011. Na dzień 31 grudnia 2013 roku Rada Nadzorcza Banku liczyła 8 osób.

Obecna kadencja wszystkich członków Rady Nadzorczej rozpoczęła się 30 czerwca 2011 roku. Mandaty wszystkich obecnych członków Rady Nadzorczej wygasają najpóźniej z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdania finansowe za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2013 roku.

Skład Rady Nadzorczej PKO Banku Polskiego SA na dzień 31.12.2013 roku

Pełnione funkcjeKompetencje
Cezary Banasiński -
Przewodniczący Rady Nadzorczej Banku
20 kwietnia 2009 powołany do końca poprzedniej kadencji Rady Nadzorczej.
30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji i w tym samym dniu wyznaczony przez Ministra Skarbu Państwa na Przewodniczącego Rady Nadzorczej.
Jest doktorem nauk prawnych, docentem na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent Wydziałów Zarządzania oraz Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2001-2007 był Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Odpowiedzialny za stan konkurencji na rynku polskim oraz prawną ochronę konsumentów, jak i monitorowanie udzielania pomocy publicznej. Od 2006 do 2007 był członkiem Komitetu Koordynacyjnego ds. Konglomeratów Finansowych. W latach 2005-2006 był członkiem Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych. Od 2002 do 2004 był szefem Zespołu Negocjacyjnego o członkostwo Polski w Unii Europejskiej, odpowiedzialnym za obszar negocjacyjny "Polityka konkurencji". W latach 1999-2001 pełnił funkcję podsekretarza stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, gdzie odpowiadał za harmonizację prawa polskiego z prawem UE. W latach 1997-2000 był radcą w Biurze Orzecznictwa Trybunału Konstytucjonalnego, odpowiedzialnym za analizę orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Stypendysta m.in. Wydziału Prawa na Uniwersytecie w Wiedniu, Fundacji Humboldta na Uniwersytetach w Konstancji i Monachium. Jest autorem i współautorem wielu publikacji, książek, artykułów, komentarzy do ustaw oraz do wyroków Trybunału Sprawiedliwości z zakresu prawa administracyjnego gospodarczego i europejskiego prawa gospodarczego. Członek Rady Nadzorczej PKN ORLEN SA.
Tomasz Zganiacz -
Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Banku
31 sierpnia 2009 powołany do końca poprzedniej kadencji Rady Nadzorczej.
30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji i w tym samym dniu wyznaczony przez Ministra Skarbu Państwa na Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej.
Doświadczony menedżer, od 2009 jako dyrektor w Ministerstwie Skarbu Państwa zajmuje się rynkiem kapitałowym i instytucjami finansowymi. Do czerwca 2009 był prezesem giełdowej spółki deweloperskiej TRITON DEVELOPMENT S.A., a wcześniej m.in. wiceprezesem i dyrektorem finansowym giełdowego ARKSTEEL S.A., kierownikiem działu kredytów banku SOCIETE GENERALE, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Instytutu Organizacji Systemów Produkcyjnych Politechniki Warszawskiej, uczestniczył w programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Brał udział w licznych projektach realizowanych przez podmioty gospodarcze różnych branż, współpracując m.in. z bankami komercyjnymi i inwestycyjnymi, biurami maklerskimi i innymi uczestnikami rynków kapitałowych. Odpowiadał za zarządzanie finansami, przygotowanie i realizację projektów inwestycyjnych, współtworzył strategie rozwoju. Ma bogate doświadczenie związane z nadzorowaniem spółek prawa handlowego, był członkiem Rady Giełdy. Jest Członkiem Rady Nadzorczej PZU SA. Z wykształcenia inżynier i absolwent podyplomowych studiów MBA.
Mirosław Czekaj -
Sekretarz Rady Nadzorczej
31 sierpnia 2009 powołany do końca poprzedniej kadencji Rady Nadzorczej
30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji.
6 lipca 2011 wybrany przez Radę Nadzorczą na Sekretarza Rady Nadzorczej.
Doktor nauk ekonomicznych, absolwent Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Biegły rewident. W styczniu 2007 wybrany przez Radę Miasta Warszawy na funkcję Skarbnika Miasta. W latach 2004-2006 Wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego odpowiedzialny za działalność komercyjną banku i nadzór nad oddziałami. Wcześniej odpowiedzialny za finanse w sektorze publicznym oraz przedsiębiorstwach. W latach 1992-2009 brał udział w pracach rad nadzorczych spółek - w tym jako przewodniczący rady nadzorczej Remondis - Szczecin Sp. z o.o., przewodniczący rady nadzorczej Funduszu Wspierania Rozwoju Gospodarczego Miasta Szczecina, przewodniczący rady nadzorczej Szczecińskiego Centrum Renowacji Sp. z o.o., przewodniczący rady nadzorczej MPT Sp. z o.o. w Warszawie. Pełnił również funkcję członka rady nadzorczej Pomorskiego Banku Kredytowego S.A. w Szczecinie. Autor i współautor publikacji z zakresu finansów.
Zofia Dzik -
Członek Rady Nadzorczej
6 czerwca 2012  powołana w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji. 
Jest absolwentką Akademii Ekonomicznej w Krakowie, University of Illinois w Chicago, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz Executive Programs na INSEAD Business School, posiada także tytułMBA Manchester Business Schooloraz jest certyfikowanym członkiemAssociation for Project Management(APMP). W latach 1995-2003 pracowała jako doradca w firmie Andersen Business Consulting. Od 2003 związana zGrupą Intouch Insurance (obecnie RSA), gdzie w latach 2004-2007 sprawowała funkcję Prezesa Zarządu TU Link4 S.A., natomiast w latach 2007-2009 funkcję członka Zarządu Intouch Insurance B.V. w Holandii oraz CEO na Europę Centralną i Wschodnią grupyIntouch Insurance.
W ramach tej funkcji była odpowiedzialna za rozwój nowych rynków: była przewodniczącą rad nadzorczych spółek: TU Link4 S.A. i Direct Insurance Shared Services Center w Polsce, Intouch Strachowanie w Rosji oraz Direct Pojistovnaw Czechach oraz wiceprzewodniczącą rady nadzorczej TU na Życie Link4 Life S.A. W latach 2006-2008 członek Zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń. W latach 2007-2010 członek rady nadzorczej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Obecnie jest Prezesem Zarządu Fundacji Humanites - Sztuka Wychowania oraz członkiem rad nadzorczych spółek: TU Link4 SA, ERBUD SA.
Piotr Marczak -
Członek Rady Nadzorczej
25 czerwca 2010 powołany do końca poprzedniej kadencji Rady Nadzorczej.
30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji.
Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (dawniej SGPiS). Od 1992 jest związany z Ministerstwem Finansów - obecnie pełni funkcję dyrektora Departamentu Długu Publicznego, do którego głównych zadań należy m. in. przygotowywanie strategii zarządzania długiem publicznym, zarządzanie ryzykiem i długiem Skarbu Państwa, zarządzanie środkami walutowymi budżetu państwa, konsolidacja płynności jednostek sektora finansów publicznych. Jest autorem kilkudziesięciu opracowań i artykułów o długu publicznym i rynku skarbowych papierów wartościowych w Polsce, a także był wykładowcą w Dolnośląskiej Szkole Bankowej. Obecnie jest członkiem Rady Nadzorczej spółki PKP Intercity S.A., w przeszłości zasiadał w radach nadzorczych, m. in. Banku Gospodarstwa Krajowego, Huty Będzin S.A., Huty Stalowa Wola S.A., Stomil Poznań S.A.
Elżbieta Mączyńska-Ziemacka - 
Członek Rady Nadzorczej
20 czerwca 2013 powołana w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji.
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Ekonomii Politycznej, specjalność: ekonometria). Prof. dr hab. nauk ekonomicznych, zatrudniona w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk (od 1990) oraz Szkole Głównej Handlowej (od 1998) na stanowisku kierownika Zakładu Badań nad Bankructwami Przedsiębiorstwa w Instytucie Finansów Korporacji i Inwestycji w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH (od 2008) oraz kierownika studiów podyplomowych: „Wycena Nieruchomości”. Przewodnicząca Komitetu Gospodarczej Myśli Strategicznej w Ministerstwie Gospodarki (od 14 czerwca 2013), prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego (od 2005) także członek Prezydium Komitetu Prognoz „Polska 2000 Plus” oraz Komitetu Nauk Ekonomicznych PAN (od 2011). W latach 1994-2005 sekretarz naukowy oraz członek Prezydium Rady Strategii Społeczno-Gospodarczej przy Radzie Ministrów. W latach 2005-2007 członek niezależny Rady Nadzorczej BGŻ, w latach 1996-1998 członek niezależny Rady Nadzorczej Polskiego Banku Rozwoju, w latach 1990-1991 doradca i konsultant w Polsko-Szwedzkiej Sp. z o.o. SWEA SYSTEM. Odbyła staże naukowo-badawcze m.in. w Niemczech (Uniwersytet Mannheim), Austrii (WIIW, Wirtschaftsuniversität Wien). Jest trzykrotną stypendystka DAAD oraz autorką, współautorką i redaktorem ok. 200 publikacji oraz ekspertyz z zakresu analizy ekonomicznej, finansów i  wyceny przedsiębiorstw oraz z zakresu systemów gospodarczych i strategii rozwoju społeczno-gospodarczego. Członek Komitetu Redakcyjnego dwumiesięcznika „Ekonomista”, wydawanego przez PTE i KNE PAN, członek Rady Redakcyjnej „Kwartalnika Nauk o Przedsiębiorstwie”, wydawanego przez KNOP SGH, członek zespołu redakcyjnego kwartalnika International Journal ofSustainable Economy (IJSE),Inderscience Publishers Editorial Office, UK.
Marek Mroczkowski -
Członek Rady Nadzorczej
30 czerwca 2011 powołany w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji.
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej (dawniej SGPiS). Ukończył studia podyplomowe na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studia podyplomowe - Advanced Managment Programme w INSEAD Fontainebleau, Francja. Od 2009 prowadzi działalność doradczą w zakresie zarządzania w MRM Finance. W latach 2007-2009 pełnił funkcję Prezesa Zarządu - Dyrektora Generalnego MAŻEIKIU NAFTA AB na Litwie. W latach 2005-2006 był Wiceprezesem Zarządu - Dyrektorem Finansowym UNIPETROL A.S. w Czechach (od września 2005 kwietnia 2006 pełnił także funkcję Prezesa Zarządu - Dyrektora Generalnego). W latach 2003-2004 pełnił funkcję Prezesa Zarządu - Dyrektora Generalnego ELANA S.A. w Toruniu. W latach 2001-2002 był Prezesem Zarządu - Dyrektorem Generalnym POLKOMTEL S.A., a między 1994 a 2001 Wiceprezesem Zarządu - Dyrektorem Finansowym PKN ORLEN S.A. Pełnił też funkcję Członka Zarządu - Dyrektora Finansowego Eda Poniatowa S.A. (1986-1994). Posiada doświadczenie w pracy organów nadzorczych - zasiadał w radach nadzorczych takich spółek jak: ZCH POLICE SA, IMPEXMETAL S.A., ENERGOMONTAŻ PÓŁNOC S.A., POLKOMTEL S.A., ANWIL S.A., MOSTOSTAL Kraków S.A. Obecnie jest członkiem Rady Nadzorczej AZOTY TARNÓW.
Ryszard Wierzba -
Członek Rady Nadzorczej
30 czerwca 2011 powołany w skład Rady Nadzorczej obecnej kadencji.
Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, pracownik Katedry Bankowości. Jest absolwentem Wydziału Finansów i Statystyki Szkoły Głównej Planowania i Statystyki (obecnie Szkoła Główna Handlowa). W 1973 uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych na Wydziale Ekonomiki Produkcji Uniwersytetu Gdańskiego, a w 1981 stopień doktora habilitowanego nauk ekonomicznych na Wydziale Finansów i Statystyki Szkoły Głównej Planowania i Statystyki. W 1991 uzyskał tytuł naukowy profesora nauk ekonomicznych. Pracę zawodową rozpoczął w 1966 w Banku Inwestycyjnym (Oddział Wojewódzki w Gdańsku), gdzie pracował do 1969 na stanowisku inspektora. W latach 1970-1972 ukończył Studium Doktoranckie na Uniwersytecie Gdańskim i od 1972 do chwili obecnej jest pracownikiem naukowym tej uczelni, gdzie przeszedł kolejne stopnie kariery naukowej od starszego asystenta w latach 1972-1973, poprzez adiunkta w latach 1973-1982, docenta w latach 1982-1991, profesora nadzwyczajnego w latach 1991-1999 i od 1999 profesora zwyczajnego. Ponadto, od 1993 jest zastępcą dyrektora Gdańskiej Akademii Bankowej przy Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową w Gdańsku. Jest autorem ponad 180 prac naukowych, członkiem Komitetu Nauk o Finansach Polskiej Akademii Nauk oraz innych organizacji naukowych, a także uczestnikiem licznych staży zagranicznych. Od 1991 był członkiem rad nadzorczych dużych spółek, w tym Banku Gdańskiego S.A. (1991-1996), Banku Handlowego w Warszawie S.A. (1998-2002), Polskich Sieci Elektro-Energetycznych S.A. w Warszawie (2005-2007), oraz PKO BP SA (2008-2009).

Zmiany w składzie Rady Nadzorczej w 2013 roku

W dniu 20 czerwca 2013 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie PKO Banku Polskiego SA:

  • odwołało ze składu Rady Nadzorczej PKO Banku Polskiego SA Pana Jana Bossaka – członka Rady Nadzorczej Banku,
  • powołało w skład Rady Nadzorczej PKO Banku Polskiego SA Panią Elżbietę Mączyńską-Ziemacką.

W dniu 21 listopada 2013 roku Pan Krzysztof Kilian – członek Rady Nadzorczej Banku – zrezygnował z pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej Banku z dniem 21 listopada 2013 roku.

Zasady działania Rady Nadzorczej

Rada Nadzorcza działa na podstawie Regulaminu uchwalonego przez Radę Nadzorczą i zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie. Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się co najmniej raz na kwartał.

Rada Nadzorcza podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Rady Nadzorczej, w tym przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej, z wyjątkiem uchwał w sprawach wskazanych w Statucie Banku, dla podjęcia których oprócz wskazanego kworum wymagana jest większość kwalifikowana wynosząca 2/3 głosów. W głosowaniu nie uczestniczą członkowie Rady Nadzorczej, których dotyczy sprawa poddana pod głosowanie.

Kompetencje Rady Nadzorczej

Do kompetencji Rady Nadzorczej, oprócz uprawnień i obowiązków przewidzianych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa i postanowieniach Statutu PKO Banku Polskiego SA, należy podejmowanie uchwał dotyczących w szczególności:

  • zatwierdzania uchwalonych przez Zarząd: strategii PKO Banku Polskiego SA i rocznego planu finansowego,
  • akceptowania ogólnego poziomu ryzyka Banku,
  • wyznaczania podmiotu dokonującego badania lub przeglądu sprawozdań finansowych oraz wyrażania zgody na zawieranie umów z takim podmiotem lub podmiotami z nim powiązanymi,
  • uchwalania Regulaminu:
    • Rady Nadzorczej,
    • określającego zasady udzielania kredytów, pożyczek, gwarancji bankowych oraz poręczeń członkowi Zarządu Banku, Rady Nadzorczej oraz osobie zajmującej stanowiska kierownicze w Banku oraz podmiotom powiązanym z nimi kapitałowo lub organizacyjnie,
    • wykorzystania kapitału rezerwowego,
  • powołania i odwołania Prezesa Zarządu oraz, na wniosek Prezesa Zarządu, Wiceprezesów oraz innych członków Zarządu, a także zawieszania w czynnościach członków Zarządu oraz delegowania członków Rady Nadzorczej do czasowego wykonywania czynności członków Zarządu,
  • zatwierdzania uchwalonych przez Zarząd Regulaminów: Zarządu, Gospodarowania funduszami specjalnymi tworzonymi z zysku netto,  Organizacyjnego Banku,
  • wyrażania uprzedniej zgody na czynności spełniające określone kryteria, w tym m.in. na nabycie i zbycie środków trwałych oraz nieruchomości, założenie spółki, objęcie lub nabycie udziałów i akcji, zawarcie przez PKO Bank Polski SA transakcji z podmiotem powiązanym,
  • występowania do Komisji Nadzoru Finansowego z wnioskiem o wyrażenie zgody na powołanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu.

Zmiany Regulaminu Rady Nadzorczej

W 2013 roku nie wprowadzano zmian do Regulaminu Rady Nadzorczej.

Komitety Rady Nadzorczej

Zgodnie z Regulaminem Rady Nadzorczej może ona powoływać, a w przypadkach, gdy wymagają tego przepisy prawa, powołuje, stałe komitety,  których członkowie pełnią funkcje jako członkowie Rady Nadzorczej delegowani do pełnienia wybranych czynności nadzorczych w Banku. Rada Nadzorcza powołuje w szczególności stałe komitety:

1. Komitet ds. wynagrodzeń, który odpowiada w szczególności za realizację następujących zadań:

  • opiniowanie, podlegających zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą, ogólnych zasad polityki zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze, w rozumieniu § 28 ust 1 uchwały nr 258/2011 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 4 października 2011 roku w sprawie szczegółowych zasad funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz szczegółowych warunków szacowania przez banki kapitału wewnętrznego i dokonywania przeglądów procesu szacowania i utrzymywania kapitału wewnętrznego oraz zasad ustalania polityki zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze w banku, w tym wysokości i składników wynagrodzeń, kierując się ostrożnym i stabilnym zarządzaniem ryzykiem, kapitałem i płynnością oraz szczególną dbałością o długoterminowe dobro Banku, interes akcjonariuszy i inwestorów Banku,
  • dokonywanie okresowego przeglądu ogólnych zasad polityki zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze w Banku oraz przedstawianie wyników z przeglądu Radzie Nadzorczej,
  • przedstawianie Radzie Nadzorczej propozycji zasad wynagradzania, polityki zmiennych składników wynagrodzeń oraz wynagrodzenia członków Zarządu,
  • przedstawianie Radzie Nadzorczej propozycji dotyczących odpowiednich form umowy z członkami Zarządu Banku,
  • opiniowanie wniosków dotyczących zgody dla członka Zarządu na zajmowanie się interesami konkurencyjnymi lub uczestniczenie w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej bądź, uczestniczenie w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu,
  • opiniowanie raportu z przeprowadzonego przez Departament Audytu Wewnętrznego, przeglądu wdrożenia polityki zmiennych składników wynagrodzeń.

2. Komitet Audytu Rady Nadzorczej, który odpowiada w szczególności za realizację następujących zadań:

  • monitorowanie procesu sprawozdawczości finansowej, w tym przegląd okresowych i rocznych sprawozdań finansowych Banku i Grupy Kapitałowej Banku (jednostkowych i skonsolidowanych),
  • monitorowanie poziomu wynagrodzeń dyrektora i pracowników Departamentu Audytu Wewnętrznego,
  • monitorowanie skuteczności systemów kontroli wewnętrznej, audytu wewnętrznego oraz zarządzania ryzykiem, w szczególności:
    • ocena działań Banku związanych z wprowadzaniem systemu zarządzania, w tym zarządzania ryzkiem i kontroli wewnętrznej, oraz ocena jego adekwatności i skuteczności, między innymi poprzez:
      • opiniowanie uchwał Zarządu Banku, których zatwierdzenie należy do kompetencji Rady Nadzorczej dotyczących ostrożnego i stabilnego zarządzania Bankiem oraz akceptowalnego poziomu ryzyka w poszczególnych obszarach działalności Banku,
      • opiniowanie uchwał Zarządu Banku, których zatwierdzenie należy do kompetencji Rady Nadzorczej w zakresie zarządzania ryzykiem, adekwatności kapitałowej oraz systemu kontroli wewnętrznej,
      • opiniowanie przekazywanych Radzie Nadzorczej okresowych raportów w zakresie zarządzania ryzykiem, adekwatności kapitałowej oraz systemu kontroli wewnętrznej,
      • ocenę działań Banku w kierunku niwelowania ryzyk poprzez ubezpieczenia majątkowe Banku oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej członków organów Banku i prokurentów,
    • współpraca z audytorem wewnętrznym, w tym:
      • opiniowanie planu audytów wewnętrznych w Banku i regulaminu wewnętrznego Departamentu Audytu Wewnętrznego,
      • dokonywanie okresowego przeglądu realizacji planu audytów wewnętrznych, audytów doraźnych oraz dokonywanie oceny działania Departamentu Audytu Wewnętrznego w świetle posiadanych zasobów,
      • opiniowanie dla Rady Nadzorczej wniosków w sprawie powołania i odwołania dyrektora Departamentu Audytu Wewnętrznego,
    • monitorowanie wykonywania czynności rewizji finansowej, w szczególności poprzez:
      • rekomendowanie Radzie Nadzorczej podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych do przeprowadzenia czynności rewizji finansowej Banku wraz z jego oceną, poziomem jego wynagrodzenia oraz nadzór nad wykonywaną pracą,
      • rozpatrywanie składanych przez podmiot upoważniony do badania sprawozdań finansowych pisemnych informacji o istotnych kwestiach dotyczących czynności rewizji finansowej, w tym w szczególności o znaczących nieprawidłowościach systemu kontroli wewnętrznej Banku w odniesieniu do procesu sprawozdawczości finansowej,
    • monitorowanie niezależności biegłego rewidenta i podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w tym w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 7 maja 2009 roku o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym, w szczególności poprzez uzyskanie:
      • oświadczenia potwierdzającego niezależność podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych i niezależność biegłych rewidentów wykonujących czynności rewizji finansowej,
      • informacji o zakresie usług, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 7 maja 2009 roku o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym, świadczonych na rzecz Banku.


    W skład Komitetu ds. Wynagrodzeń na dzień 31 grudnia 2013 roku wchodziło 5 członków:

    • Tomasz Zganiacz (Przewodniczący Komitetu od 11 grudnia 2013 roku),
    • Zofia Dzik (członek Komitetu od 11 grudnia 2013 roku, Wiceprzewodnicząca Komitetu od 18 grudnia 2013 roku),
    • Cezary Banasiński (członek Komitetu), 
    • Elżbieta Mączyńska-Ziemacka (członek Komitetu od 28 sierpnia 2013 roku),
    • Marek Mroczkowski (członek Komitetu).


    W skład Komitetu Audytu Rady Nadzorczej na dzień 31 grudnia 2013 roku wchodziło 5 członków:

    • Mirosław Czekaj (Przewodniczący Komitetu),
    • Ryszard Wierzba (Wiceprzewodniczący Komitetu od 2 października 2013 roku),
    • Zofia Dzik (członek Komitetu od 28 sierpnia 2013 roku),
    • Piotr Marczak (członek Komitetu),
    • Tomasz Zganiacz (członek Komitetu od 28 sierpnia 2013 roku).

    Zgodnie z wiedzą Banku wszyscy członkowie Komitetu Audytu Rady Nadzorczej spełniali wymogi dotyczące niezależności zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy o biegłych rewidentach. Przewodniczący Komitetu Audytu Rady Nadzorczej, Mirosław Czekaj dodatkowo posiada kwalifikacje w dziedzinie rachunkowości i rewizji finansowej.

    Zarząd PKO Banku Polskiego SA

    Zgodnie z § 19 ust. 1 i 2 Statutu PKO Banku Polskiego SA członkowie Zarządu powoływani są przez Radę Nadzorczą na wspólną trzyletnią kadencję. Stosownie do § 19 ust. 4 Statutu PKO Banku Polskiego SA, członek Zarządu może być odwołany wyłącznie z ważnych powodów.
    Zarząd składa się z 3 do 9 członków, powoływanych na wspólną trzyletnią kadencję przez Radę Nadzorczą. Powołanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu, wymaga zgody Komisji Nadzoru Finansowego. Na dzień 31 grudnia 2013 roku Zarząd Banku liczył 7 osób.
    Obecna wspólna kadencja Zarządu Banku rozpoczęła się w dniu 30 czerwca 2011 roku.

    W dniu 8 stycznia 2014 roku Rada Nadzorcza PKO Banku Polskiego SA podjęła uchwały powołujące ponownie wszystkich członków Zarządu Banku na dotychczas pełnione funkcje. Zgodnie z podjętymi uchwałami wyżej wymienione osoby zostały powołane do pełnienia wskazanych funkcji w PKO Banku Polskim SA na wspólną kadencję Zarządu Banku rozpoczynającą się z upływem bieżącej wspólnej kadencji Zarządu Banku.

    Skład Zarządu PKO Banku Polskiego SA według stanu na 31.12.2013 roku

    Pełnione funkcjeKompetencje
    Zbigniew Jagiełło -
    Prezes Zarządu Banku
    Z dniem 1 października 2009 powołany do końca poprzedniej  kadencji  Zarządu Banku.
    Z dniem 30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Zarządu Banku obecnej kadencji.  
    Prezes Zarządu PKO BP SA od października 2009, powołany na kolejną kadencję w 2011. Wcześniej przez blisko 9 lat pełnił funkcję Prezesa Zarządu Pioneer Pekao TFI S.A. W globalnej strukturze Pioneer Investments nadzorował także dystrybucję w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE). W drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku m.in. jako wiceprezes Zarządu współtworzył PKO/Credit Suisse TFI S.A. W okresie kilkunastoletniej pracy na rynku finansowym był odpowiedzialny m.in. za: przeprowadzenie PKO BP SA z sukcesem przez okres kryzysowych zawirowań na międzynarodowych rynkach finansowych, przy jednoczesnym wzmocnieniu pozycji Banku jako lidera pod względem wielkości aktywów, kapitału i wypracowanego zysku w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej, przygotowanie i realizację strategii PKO BP SA na lata 2010-2012, która zaowocowała zdecydowanym wzrostem efektywności mierzonej wskaźnikami ROE, ROA i C/I, a także zwiększeniem zainteresowania spółką ze strony inwestorów krajowych i zagranicznych (PKO BP SA pozostaje liderem pod względem wartości akcji w wolnym obrocie giełdowym oraz ważnym emitentem długu korporacyjnego),dostosowanie PKO BP SA do wymogów coraz bardziej konkurencyjnego rynku finansowego poprzez uatrakcyjnienie oferty produktowej i podniesienie jakości obsługi klientów, przeformułowanie modelu operacyjnego Grupy Kapitałowej PKO BP SA w kierunku koncentracji na podstawowej działalności związanej ze świadczeniem usług finansowych. Jest aktywnie zaangażowany w rozwój i promocję wysokich standardów rynku finansowego w Polsce. Członek Rady Związku Banków Polskich oraz prestiżowej organizacji Institut International D’Etudes Bancaires zrzeszających międzynarodowe środowisko bankowe.
    Wcześniej pełnił m.in. funkcję Przewodniczącego Rady Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami. Absolwent Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również Podyplomowe Studia Menedżerskie prowadzone przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów i Uniwersytet Gdański, gdzie uzyskał tytuł Executive MBA certyfikowany przez Rotterdam School of Management, Erasmus University. Odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz uhonorowany Medalem Solidarności Społecznej za propagowanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest także Wiceprzewodniczącym Rady Programowej Fundacji PKO Banku Polskiego, która powstała w 2010 z jego inicjatywy. Wybrany Prezesem Roku 2011 przez Gazetę Giełdy Parkiet. Laureat Wektora 2011 przyznanego przez Kapitułę Pracodawców RP oraz Złotego Bankiera w kategorii Osobowość Roku 2011. Uznany także za Menedżera Roku 2011 w konkursie Gazety Bankowej. W 2012 tytuł jednego z Top 20 Managerów na czas kryzysu przyznał mu Bloomberg Businessweek Polska. W 2013 został uhonorowany przez Miesięcznik Finansowy Bank nagrodą specjalną Innowator Sektora Bankowego 2012. Otrzymał również tytuły miesięcznika Brief - Człowiek Roku 2013 i Dziennika Gazety Prawnej - Wizjoner 2013 za wkład w rozwój sektora finansowego, konsekwencję w umacnianiu rynkowej pozycji lidera rynku i determinację w zmienianiu wizerunku Banku.
    Piotr Stanisław Alicki -
    Wiceprezes Zarządu Banku odpowiedzialny za Obszar Informatyki i Usług
    Z dniem 2 listopada 2010 powołany do końca poprzedniej kadencji Zarządu Banku.
    Z dniem 30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Zarządu Banku obecnej kadencji. 
    Jest absolwentem Wydziału Matematyki i Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie zarządzania projektami informatycznymi w obszarze bankowości. W latach 1990-98 pracował w Pomorskim Banku Kredytowym SA w Szczecinie w Departamencie Informatyki - od 1997 jako Dyrektor, gdzie kierował projektowaniem, rozwojem, wdrożeniami i eksploatacją systemów transakcyjnych Banku. W okresie 1999-2010 zatrudniony w Banku Pekao SA - początkowo jako z-ca Dyrektora, a następnie Dyrektor Departamentu Rozwoju i Utrzymania Systemów Informatycznych, w ostatnich czterech latach kierował Pionem Informatyki. Zajmował się m.in. realizacją fuzji informatycznej czterech banków (Pekao SA, PBKS SA, BDK SA, PBG SA), wdrażał Zintegrowany System Informatyczny oraz zarządzał obszarem analiz biznesowych IT w tym banku. Kierował także integracją informatyczną i migracją z systemów BPH SA do systemów Pekao SA, uczestniczył w pracach zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie całego procesu integracji. W latach 1999-2010 brał udział w pracach Związku Banków Polskich w: Komitecie Sterującym ds. Rozwoju Infrastruktury Bankowej, Komitecie ds. Systemu Płatniczego, Komisji Problemowej ds. Bankowości i Bankowych Usług Finansowych oraz Radzie Bankowości Elektronicznej. Od 2000 był członkiem Rady Nadzorczej Krajowej Izby Rozliczeniowej SA, a od 2005 do 2010 był jej Przewodniczącym. W latach 2002-2010 reprezentował Bank Pekao SA w Radzie ds. Systemu Płatniczego, działającej przy NBP, od 2010 reprezentuje w niej PKO BP SA. Zasiadał także w Radach Nadzorczych spółek należących do Grupy Banku Pekao SA. Odznaczony odznaką honorową Prezesa NBP „Za Zasługi Dla Bankowości Rzeczypospolitej Polskiej", laureat konkursów "Lider Informatyki 1997", "Lider Informatyki 2010" oraz „Lider informatyki 2012”. 10 grudnia 2010 został powołany do Rady Nadzorczej Spółki Inteligo Financial Services S.A., gdzie od 30 maja 2011 sprawuje funkcję Zastępcy Przewodniczącego RN Spółki. Od 11 października 2011 jest Przewodniczącym Rady Bankowości Elektronicznej ZBP. Od 1 maja 2011 zasiada w Radzie Dyrektorów Visa Europe, gdzie reprezentuje PKO BP SA, inne banki z Polski i siedmiu krajów naszego subregionu.
    Bartosz Drabikowski  -
    Wiceprezes Zarządu Banku odpowiedzialny za Obszar Finansów i Rachunkowości
    Z dniem 20 maja 2008 powołany do końca poprzedniej kadencji Zarządu Banku.
    Z dniem 30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Zarządu Banku obecnej kadencji. 
    Jest absolwentem Politechniki Łódzkiej, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Szkoły Głównej Handlowej, Akademii Dyplomatycznej oraz programu Executive MBA University of Illinois at Urbana - Champaign. Odbył liczne staże zawodowe: w Deutsche Bundesbank, Deutsche Börse AG, Deutsche Ausgleichsbank oraz Rheinische Hypothekenbank. Był stypendystąThe German Marshall Fund of the United States oraz uczestnikiem wielu szkoleń organizowanych m.in. przez Komisję Europejską oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Karierę zawodową rozpoczął w Ministerstwie Finansów, gdzie odpowiadał m.in. za regulacje oraz nadzór nad instytucjami rynku finansowego, przede wszystkim sektora bankowego oraz rynku kapitałowego. Przygotowywał również strategie rozwoju sektora usług finansowych zarówno w Polsce jak i w ramach wspólnego rynku Unii Europejskiej. W Ministerstwie Finansów był zatrudniony kolejno na stanowisku radcy ministra, zastępcy dyrektora oraz dyrektora Departamentu Instytucji Finansowych. W latach 2006-2008 był członkiem Zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A., odpowiedzialnym za finanse, nowe produkty w obszarze płatności elektronicznych, bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem, analizy i administrację. Przez kilka lat był członkiem Komisji Nadzoru Bankowego, członkiem Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz zastępcą członka Rady ds. Systemu Płatniczego w Narodowym Banku Polskim. Zasiadał również w wielu instytucjach Unii Europejskiej: był m.in. członkiem Financial Services Committee (Rada Europejska), członkiem European Banking Committee oraz European Securities Committee (Komisja Europejska). Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu instytucjami finansowymi. Był członkiem Rady Nadzorczej Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., członkiem Rady Bankowego Funduszu Gwarancyjnego oraz członkiem Rady Nadzorczej Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A. Obecnie jest przewodniczącym Rady Nadzorczej Inteligo Financial Services S.A. oraz przewodniczącym Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.
    Piotr Mazur  -
    Wiceprezes Zarządu Banku odpowiedzialny za Obszar Zarządzania Ryzykiem
    Z dniem 8 stycznia 2013 powołany  w skład Zarządu Banku obecnej kadencji.
    Ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu, na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy w bankowości, w tym 14 lat na stanowiskach kierowniczych - głównie w obszarach ryzyka, restrukturyzacji i kredytów. Posiada doświadczenie w pracy w międzynarodowych grupach finansowych działających w Europie, USA i Ameryce Południowej. Członek rad nadzorczych, rad wierzycieli, członek i przewodniczący kluczowych komitetów zarządzania ryzykiem. Brał udział w tworzeniu strategii Banku Zachodniego WBK SA, bezpośrednio odpowiadał za zarządzanie ryzykiem, optymalizację procesów windykacji i restrukturyzacji, współpracował z regulatorami w Polsce i za granicą. Po studiach rozpoczął pracę w Banku BPH w obszarze kredytów. Od 1992 związany z Bankiem Zachodnim SA, a następnie po połączeniu z Bankiem Zachodnim WBK SA pracował w Departamencie Inwestycji Kapitałowych, później jako dyrektor Departamentu Kontroli Jakości Kredytów. W latach 2005-2008 był Dyrektorem Obszaru Business Intelligence i Zarządzania Ryzykiem, a w latach 2008-2010 był Zastępcą Głównego Oficera ds. Ryzyka. Od stycznia 2011 był Głównym Oficerem Kredytowym - a od marca 2012 także Zastępcą Głównego Oficera ds. Ryzyka. Był Przewodniczącym Komitetu Kredytowego BZ WBK SA. Był również zastępcą Przewodniczącego Forum Ryzyka Kredytowego oraz zastępcą Przewodniczącego Forum Modeli Ryzyka.
    Jarosław Myjak -
    Wiceprezes Zarządu Banku odpowiedzialny za Obszar Rynku Korporacyjnego
    Z dniem 15 grudnia 2008 powołany do końca poprzedniej kadencji Zarządu Banku.
    Z dniem 30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Zarządu Banku obecnej kadencji.
    Mgr filologii angielskiej (studia amerykańskie) na Wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (1978) i mgr prawa na Wydziale Prawa i Administracji UAM (1981). Studiował też na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu w Toronto (program ekonomiczny - 1976-1977). Jest również m. in. absolwentem Columbia Business School New York (Leadership for the Future), INSEAD/CEDEP Fontainebleau, Francja - General Management Programme (1998-1999),Sundridge Park, Wielka Brytania - Management Development Programme. Odbył aplikację sędziowską przy Sądzie Wojewódzkim w Poznaniu. Adwokat i radca prawny. Członek Warszawskiej Rady Adwokackiej i Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Był radcą prawnym w Kancelarii Prawnej Altheimer & Gray i Dewey & LeBoeuf, gdzie brał udział w postępowaniach prywatyzacyjnych, restrukturyzacyjnych, konsultingu inwestycyjnym i ubezpieczeniowym, reprezentując zarówno Skarb Państwa jak i inwestorów zagranicznych. Był również wykładowcą akademickim na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jeden z liderów i strateg polskiego rynku ubezpieczeń i długoterminowych oszczędności. Odpowiedzialny za stworzenie i rozwój jednej z największych grup usług finansowych - Commercial Union (obecnie Aviva) w Polsce i na Litwie oraz stworzenie, w latach 1998-2004, modelu współpracy Grupy CU z Bankiem WBK S.A., a później BZWBK S.A. obejmującego partycypację kapitałową i dystrybucyjną Banku w Towarzystwach Ubezpieczeniowych CU i Powszechnym Towarzystwie Emerytur i rozwój bankassurance. W celu wzmocnienia oferty dla klientów, jako jeden z pionierów propagujących reformę emerytalną w Polsce, był odpowiedzialny za wizję strategiczną, utworzenie i sukces rynkowy PTE Commercial Union BPH WBK, które stało się liderem rynku. Jego strategia obrony portfela klientów, zapewnienia im należytej obsługi i pozyskiwania nowych segmentów rynku, doprowadziła do utworzenia spółki zarządzającej aktywami, towarzystwa funduszy inwestycyjnych, działu ubezpieczeń osobowych - majątkowych, spółki agenta transferowego i spółki dystrybucyjnej. W ramach zarządzania grupą finansową przeprowadził proces jej restrukturyzacji, wprowadzając pełne zarządzanie holdingowe z wykorzystaniem efektów synergii. Współuczestniczył w procesie fuzjiCommercial Union i Norwich Union(CU Europe).
    W latach 2000-2004 prezes Grupy Commercial Union(obecnie AVIVA) w Polsce i na Litwie. WCommercial Union Polska Ubezpieczenia na Życie pełnił kolejno funkcje: członka Zarządu (1995), pierwszego wiceprezesa (1996-1997), następnie prezesa Zarządu (1998-2004). Posiada dwudziestoletnie doświadczenie w nadzorze właścicielskim. W latach 1998-2004 m.in. był przewodniczącym Rad Nadzorczych Spółek Commercial Union w Polsce i na Litwie w tym Towarzystw CU PTE, CU TFI, CU Ogólne, CU Asset Management, CU Sp. z o.o. (Agent Transferowy) oraz CU Litwa (Lietuvos Draudimas). Był również członkiem: Rady Nadzorczej i Komitetu Strategicznego Citibank Handlowy SA, Rady Nadzorczej i Komitetu Sterującego BGŻ SA, odpowiedzialnym z ramienia MSP za projekt prywatyzacyjny banku oraz członkiem Rady Nadzorczej Polskiego Holdingu Farmaceutycznego SA, przewodniczącym Rady Nadzorczej PKO BP Finat Sp z o.o. oraz wiceprzewodniczącym Rady Nadzorczej PZU Życie SA. Obecnie przewodniczy Radom Nadzorczym PKO Leasing SA oraz PKO BP Faktoring SA. W 2006 i od 2008 pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu PKO BP SA odpowiedzialnego za bankowość korporacyjną. Przez szereg kadencji Jarosław Myjak był członkiem Polskiej Rady Biznesu, wiceprezesem i członkiem Zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń, wiceprezydentem PKPP "Lewiatan", prezesem Związku Ubezpieczeniowych Grup Kapitałowych w ramach PKPP "Lewiatan", oraz członkiem Stowarzyszenia Menedżerów w Polsce. Jako działacz korporacji branżowych Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz PKPP "Lewiatan" brał udział w komisjach parlamentarnych nowelizujących prawo ubezpieczeniowe i tworzących prawo o funduszach emerytalnych, funduszach inwestycyjnych, a także w grupach projektowych reformy służby zdrowia w Polsce przy Ministrze Zdrowia, Ministrze Pracy i Ministrze Gospodarki. Menedżer Roku 2002, odznaczony odznaką branżową "Za zasługi dla rynku ubezpieczeń w Polsce" oraz Złotym Krzyżem Zasługi RP.
    Jacek Obłękowski -
    Wiceprezes Zarządu Banku odpowiedzialny za Obszar Rynku Detalicznego
    Z dniem 30 czerwca 2011 powołany w skład Zarządu Banku obecnej kadencji.
    Jest absolwentem Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie - specjalizacja historia i dyplomacja. Ukończył kurs maklerski. Jest także absolwentem University of Navara - AMP. Pracę zawodową rozpoczął w 1991 w Powszechnym Banku Gospodarczym S.A., gdzie do 1998 pracował na stanowiskach od stażysty do dyrektora Departamentu Zarządzania Siecią. Od września 1998 był pracownikiem PKO BP SA, gdzie pracował kolejno na stanowiskach dyrektora Departamentu Bankowości Detalicznej, dyrektora Departamentu Marketingu i Sprzedaży i jednocześnie p.o. dyrektora Biura Obsługi Rekompensat, dyrektora zarządzającego Pionem Sieci oraz - od grudnia 2000 do czerwca 2002 - dyrektora zarządzającego odpowiedzialnego za nadzorowanie prac związanych z biznesowymi aspektami wdrożenia Centralnego Systemu Informatycznego. Do 2004 był przewodniczącym Rady Nadzorczej Inteligo Financial Services. Był również przewodniczącym Rady Nadzorczej KredytBank Ukraina. Od 2013 - wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej KREDOBANK SA. W latach 2002-2007 był wiceprezesem Zarządu Banku odpowiedzialnym za obszar rynku detalicznego oraz marketing. W tym czasie był m.in. przewodniczącym Komitetu Kredytowego Banku, członkiem Rady Dyrektorów VISA EUROPE. Był odpowiedzialny za przejęcie Inteligo. Od 2007 pełnił funkcję prezesa Zarządu Dominet Bank SA, a po fuzji - od 2009 do 2011 pełnił w BNP Paribas/Fortis Bank Polska SA funkcję wiceprezesa Zarządu odpowiedzialnego za Pion Obsługi Małych Przedsiębiorstw i Klientów Indywidualnych.
    Jakub Papierski -
    Wiceprezes Zarządu Banku odpowiedzialny za Obszar Bankowości Inwestycyjnej
    Z dniem 22 marca 2010 powołany do końca poprzedniej kadencji Zarządu Banku.
    Z dniem 30 czerwca 2011 powołany ponownie w skład Zarządu Banku obecnej kadencji.
    Jest absolwentem Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada również licencję Chartered Financial Analyst(CFA). Karierę zawodową rozpoczynał w 1993 w firmie konsultingowej Pro-Invest International. W latach 1995-1996 pracował w Domu Maklerskim ProCapital, a następnie w Creditanstalt Investment Bank. W marcu 1996 rozpoczął pracę w Deutsche Morgan Grenfell/Deutsche Bank Research zajmując się sektorem bankowym w Europie Środkowej i Wschodniej. Od listopada 2001 do września 2003 pracował w Banku Pekao SA jako dyrektor wykonawczy Pionu Finansowego, nadzorując bezpośrednio politykę finansową i podatkową banku, systemy informacji zarządczej oraz skarb i zarządzanie portfelami inwestycyjnymi, a także był członkiem Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami Banku. W październiku 2003 objął stanowisko prezesa Zarządu Centralnego Domu Maklerskiego Pekao SA, a od września 2006 pełnił jednocześnie funkcję wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej Pioneer Pekao TFI S.A. Od maja 2009 pełnił obowiązki prezesa Zarządu Allianz Bank Polska SA, a od października 2009 zajmował stanowisko prezesa Zarządu. Od czerwca 2011 jest Wiceprzewodniczącym Rady Nadzorczej Banku Pocztowego SA. W latach 2005-2009 Jakub Papierski był przewodniczącym Rady Programowej Akademii Liderów Rynku Kapitałowego przy Fundacji im. Lesława Pagi, a potem był członkiem Rady Programowej. 

    Poza wyżej wymienionymi, członkowie Zarządu Banku pełnili również funkcje w komitetach sterujących powołanych w ramach realizowanych projektów.

    Inne funkcje pełnione przez członków Zarządu PKO Banku Polskiego SA (stan na 31.12.2013 roku)

    Lp.Członek Zarządu BankuFunkcja
    1.Zbigniew Jagiełło
    Prezes Zarządu 
    Przewodniczący Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami
    Przewodniczący Komitetu ds. Bezpieczeństwa Informatycznego
    Przewodniczący Komitetu ds. organizacji banku hipotecznego
    Przewodniczący Komitetu ds. Integracji
    Przewodniczący Komitetu Ryzyka
    Przewodniczący Komitetu Strategii
    2.Piotr Alicki   
    Wiceprezes Zarządu
    Przewodniczący Komitetu ds. Architektury IT PKO Banku Polskiego SA
    Przewodniczący Komitetu ds. programu dostosowania Banku do zaleceń Rekomendacji D Komisji Nadzoru Finansowego 
    Zastępca Przewodniczącego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Informatycznego
    Członek Komitetu Strategii
    I Zastępca Przewodniczącego Komitetu Ryzyka Operacyjnego
    Członek Komitetu ds. Integracji
    Członek Komitetu Ryzyka
    3.Bartosz Drabikowski
    Wiceprezes Zarządu 
    Przewodniczący Komitetu ds. Wydatków
    I Zastępca Przewodniczącego Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami
    Zastępca Przewodniczącego Komitetu ds. Integracji
    Członek Komitetu Strategii
    II Zastępca Przewodniczącego Komitetu Ryzyka Operacyjnego
    Członek Komitetu Ryzyka
    Wiceprzewodniczący Komitetu Sterującego ds. działań dostosowawczych Banku do wymagań dyrektywy o wymogach kapitałowych i wymagań MSR 39
    4.Piotr Mazur
    Wiceprezes Zarządu
    Przewodniczący Komitetu Kredytowego Banku
    Przewodniczący Komitetu Ryzyka Operacyjnego
    Zastępca Przewodniczącego Komitetu Ryzyka
    II Zastępca Przewodniczącego Komitetu Zarządzania Aktywami i Pasywami
    Członek Komitetu ds. Bezpieczeństwa Informatycznego 
    Członek Komitetu Strategii
    Przewodniczący Komitetu Sterującego ds. działań dostosowawczych Banku do wymagań dyrektywy o wymogach kapitałowych i wymagań MSR 39
    5.Jarosław Myjak
    Wiceprezes Zarządu 
    Zastępca Przewodniczącego Komitetu Kredytowego Banku
    Członek Komitetu Strategii
    Członek Komitetu Ryzyka
    6.Jacek Obłękowski
    Wiceprezes Zarządu 
    Członek Komitetu ds. organizacji banku hipotecznego
    Członek Komitetu Ryzyka
    Członek Komitetu Strategii
    7.Jakub Papierski
    Wiceprezes Zarządu 
    Zastępca Przewodniczącego Komitetu ds. organizacji banku hipotecznego
    Członek Komitetu Ryzyka
    Członek Komitetu Strategii

    Zmiany w składzie Zarządu Banku w 2013 roku

    W dniu 8 stycznia 2013 roku Komisja Nadzoru Finansowego wyraziła zgodę na powołanie Pana Piotra Mazura na członka Zarządu PKO Banku Polskiego SA. któremu podlegają sprawy z zakresu ryzyka i windykacji na wspólną kadencję Zarządu Banku. W związku z tym Pan Piotr Mazur rozpoczął pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu PKO Banku Polskiego SA z dniem 8 stycznia 2013 roku.

    Zasady działania Zarządu Banku

    Tryb działania Zarządu określa Regulamin uchwalony przez Zarząd i zatwierdzony przez Radę Nadzorczą.
    Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów obecnych na posiedzeniu Zarządu. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos prezesa Zarządu.

    Oświadczenia w imieniu Banku składają:

    • prezes Zarządu samodzielnie,
    • dwóch członków Zarządu łącznie albo jeden członek Zarządu łącznie z prokurentem lub
    • pełnomocnicy działający samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa.


    Kompetencje Zarządu Banku

    Zgodnie z § 20 ust. 1 Statutu PKO Banku Polskiego SA do kompetencji Zarządu należą wszelkie sprawy związane z prowadzeniem spraw PKO Banku Polskiego SA, nie zastrzeżone powszechnie obowiązującymi przepisami prawa lub postanowieniami Statutu PKO Banku Polskiego SA dla Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej, w tym nabycie i zbycie nieruchomości, udziału w nieruchomości lub użytkowania wieczystego, które nie wymagają zgody Walnego Zgromadzenia zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 5 Statutu PKO Banku Polskiego SA.
    Zgodnie z § 20 ust. 2 Statutu PKO Banku Polskiego SA do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji o zaciągnięciu zobowiązań lub rozporządzeniu aktywami, których łączna wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych, z zastrzeżeniem kompetencji Walnego Zgromadzenia, określonych w § 9 Statutu PKO Banku Polskiego SA lub Rady Nadzorczej, określonych w § 15 Statutu PKO Banku Polskiego SA.

    Zarząd w formie uchwały, w szczególności:

    • określa strategię PKO Banku Polskiego SA,
    • ustala roczny plan finansowy, w tym warunki jego realizacji,
    • uchwala regulaminy organizacyjne oraz zasady podziału kompetencji,
    • tworzy i likwiduje stałe komitety Banku oraz określa ich właściwość,
    • uchwala Regulamin Zarządu,
    • uchwala regulaminy gospodarowania funduszami specjalnymi tworzonymi z zysku netto,
    • określa daty wypłaty dywidendy w terminach ustalonych przez Walne Zgromadzenie,
    • ustanawia prokurentów
    • określa produkty bankowe oraz inne usługi bankowe i finansowe,
    • ustala zasady uczestnictwa PKO Banku Polskiego SA w spółkach i innych organizacjach,
    • ustala zasady funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej oraz roczne plany audytów wewnętrznych,
    • tworzy, przekształca i likwiduje jednostki organizacyjne PKO Banku Polskiego SA w kraju i za granicą,
    • określa system skutecznego zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej, szacowania kapitału wewnętrznego.


    Komitety Zarządu Banku

    W 2013 roku działały następujące komitety, w których uczestniczyli członkowie Zarządu Banku:

    I. Komitety stałe

    1. Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami PKO Banku Polskiego SA, którego celem jest zarządzanie aktywami i pasywami, poprzez wpływanie na kształtowanie struktury bilansu PKO Banku Polskiego SA i pozycji pozabilansowych w sposób sprzyjający osiąganiu optymalnego wyniku finansowego. Komitet wspiera Zarząd w następujących obszarach działania Banku:

    • kształtowanie struktury bilansu Banku,
    • zarządzanie adekwatnością kapitałową,
    • zarządzanie rentownością z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych działalności oraz generowanego ryzyka,
    • zarządzanie ryzykiem rynkowym i ryzykiem płynności oraz ryzykiem rozliczeniowym i przedrozliczeniowym transakcji na rynku hurtowym.


    Komitet podejmuje decyzje dotyczące w szczególności:

    • limitów na ryzyka: rynkowe, płynności, rozliczeniowe i przedrozliczeniowe,
    • limitów inwestycyjnych Banku,
    • listy akceptowanych zakładów ubezpieczeń,
    • limitów określających apetyt na portfelowe ryzyko kredytowe,
    • współczynników korygujących ceny transferowe, w tym indywidualnych stawek dla określonych grup produktów, a także sposobu ich stosowania,
    • cen transferowych dla pozycji klasyfikowanych do portfela bankowego inwestycyjnego w Departamencie Skarbu,
    • profili płynności dla potrzeb ustalania cen transferowych oraz replikowanych profili ryzyka stopy procentowej,
    • modeli i parametrów: portfelowych, wykorzystywanych do ustalania odpisów i rezerw z tytułu utraty wartości ekspozycji kredytowych,  wykorzystywanych przy wyznaczaniu oceny scoringowej i limitów ekspozycji kredytowych oraz oceny ratingowej, ryzyka kredytowego zgodnych z metodą wewnętrznych ratingów,
    • innych istotnych modeli ryzyka i ich parametrów, z wyłączeniem modeli ryzyka operacyjnego.


    Komitet wydaje rekomendacje dla Zarządu albo członków Zarządu dotyczące w szczególności:

    • kształtowania struktury bilansu Banku,
    • zarządzania ryzykiem rynkowym, ryzykiem płynności, ryzykiem rozliczeniowym i przedrozliczeniowym,
    • uruchomienia kapitałowych działań awaryjnych oraz potrzeb kapitałowych Banku,
    • zarządzania ryzykiem kredytowym, w tym w szczególności w zakresie wartości progowych warunkujących udostępnienie przez Bank finansowania klientom Banku, a także warunków ryzyka kredytowego transakcji kredytowych,
    • polityki cenowej w poszczególnych obszarach biznesowych oraz wysokości stóp procentowych i minimalnych marż kredytowych,
    • modelu finansowego Banku, w tym zasad ustalania wyniku zarządczego i systemu cen transferowych,
    • strategii zabezpieczających w ramach rachunkowości zabezpieczeń.


    2. Komitet Ryzyka, którego celem jest projektowanie strategicznych kierunków i zadań w zakresie ryzyka bankowego w kontekście strategii Banku i uwarunkowań wynikających z sytuacji makroekonomicznej oraz otoczenia regulacyjnego, analizowanie okresowych raportów związanych z ryzykiem bankowym i opracowywanie na ich bazie odpowiednich wytycznych, a także przygotowywanie strategii zarządzania ryzykiem bankowym i jej okresowe weryfikowanie. Do zadań Komitetu należy w szczególności:

    • monitorowanie integralności, adekwatności i efektywności systemu zarządzania ryzykiem bankowym, adekwatności kapitałowej oraz alokacji kapitału wewnętrznego do poszczególnych linii biznesowych, a także wdrażanie polityki w zakresie zarządzania ryzykami, realizowanej w ramach przyjętej Strategii Banku,
    • analiza i ocena wykorzystania strategicznych limitów ryzyka określonych w Strategii zarządzania ryzykiem bankowym,
    • opiniowanie cyklicznych raportów ryzyka, przedkładanych do zatwierdzenia Radzie Nadzorczej i uwzględnianie informacji z tych raportów przy wydawaniu opinii.


    3. Komitet Kredytowy Banku, którego celem jest ograniczenie ryzyka kredytowego przy podejmowaniu w PKO Banku Polskim SA decyzji kredytowych lub decyzji dotyczących zarządzania wierzytelnościami trudnymi. Do kompetencji Komitetu należy w szczególności:

    • podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących podziału kompetencji do podejmowania decyzji kredytowych oraz sprzedażowych, zarządzania wierzytelnościami trudnymi, limitów branżowych i klientowskich oraz zabezpieczania wierzytelności PKO Banku Polskiego SA,
    • wydawanie rekomendacji dla Zarządu PKO Banku Polskiego SA w sprawach dotyczących podjęcia decyzji w zakresie transakcji kredytowych i zmian istotnych warunków tych transakcji, limitów klientowskich, określania listy branż objętych limitami branżowymi, zarządzania wierzytelnościami trudnymi, zaangażowania kapitałowego w spółce grupy kapitałowej.


    4. Komitet Ryzyka Operacyjnego, którego celem jest skuteczne zarządzanie ryzykiem operacyjnym, w tym minimalizowanie narażenia Banku i Grupy Kapitałowej Banku na ryzyko operacyjne oraz monitorowanie obszarów, w których ta minimalizacja nie jest skuteczna przez podejmowanie decyzji, wydawanie rekomendacji, zaleceń i opinii oraz zapoznawanie się z informacjami i raportami powiązanymi z ryzykiem operacyjnym. Do zadań komitetu należy:

    • wyznaczanie kierunków rozwoju zarządzania ryzykiem operacyjnym,
    • nadzór nad funkcjonowaniem zarządzania ryzykiem operacyjnym,
    • koordynacja zarządzania ryzykiem operacyjnym,
    • wyznaczanie działania w przypadku zaistnienia sytuacji awaryjnej narażającej wizerunek Banku, powodującej straty operacyjne.


    5. Komitet ds. Wydatków w PKO Banku Polskim SA, do którego zadań należy w szczególności:

    • akceptacja, opiniowanie wydatków dotyczących kosztów rzeczowych oraz pozostałych kosztów działania w zakresie działalności bieżącej, wynikających z nowych umów albo aneksów do zawartych umów oraz akceptacja przekroczeń budżetu kosztów rzeczowych oraz pozostałych kosztów działania w zakresie działalności bieżącej, zgodnie z przepisami wewnętrznymi Banku dotyczącymi zasad zarządzania kosztami,
    • akceptacja dalszego postępowania z powierzchnią zidentyfikowaną jako pustostan i odmową akceptacji nowej lokalizacji, zgodnie z przepisami wewnętrznymi Banku dotyczącymi zasad gospodarowania nieruchomościami,
    • podejmowanie decyzji dotyczących projektów, w tym m.in. akceptacja wniosków projektowych, akceptacja oraz rekomendowanie planów projektów, akceptacja istotnych zmian w projektach, decydowanie o wstrzymaniu realizacji projektów, zamknięciu projektów, akceptacja ocen uzyskanych celów oraz efektów projektu, zgodnie z przepisami wewnętrznymi Banku dotyczącymi zasad zarządzania projektami i inwestycjami,
    • dokonywanie przesunięć pomiędzy kosztami działalności bieżącej, a kosztami projektów albo inwestycji,
    • akceptowanie wydatków będących nakładami inwestycyjnymi związanych z realizacją przedsięwzięć nie spełniających kryteriów projektów albo inwestycji.


    6. Komitet Strategii (utworzony 7 maja 2013 roku), którego celem jest sprawowanie nadzoru nad procesem planowania strategicznego oraz zarządzania strategią Banku, o której mowa w Statucie Banku (§22, ust. 5, pkt. 1). Do zadań Komitetu należy w szczególności:

    • zarządzanie działaniami związanymi z opracowaniem i wdrożeniem strategii,
    • akceptacja harmonogramu prac nad strategią oraz harmonogramu wdrożenia strategii,
    • podejmowanie kluczowych decyzji niezbędnych dla zapewnienia realizacji strategii, w tym wdrożenia programów strategicznych,
    • rozstrzyganie ewentualnych sporów powstających w trakcie prowadzenia prac nad poszczególnymi programami strategicznymi.


    7. Komitet ds. Architektury IT PKO Banku Polskiego SA, którego celem jest kształtowanie architektury informatycznej zapewniającej realizację Strategii Banku poprzez realizację następujących zadań:

    • opracowanie kluczowych założeń architektury informatycznej Banku (pryncypia),
    • przeprowadzanie okresowej oceny architektury informatycznej funkcjonującej w Banku,
    • opracowanie modelu architektury docelowej,
    • inicjowanie działań zmierzających do osiągnięcia modelu architektury docelowej.


    8. Komitet ds. Bezpieczeństwa Informatycznego (utworzony 23 grudnia 2013 roku), którego celem jest zwiększenie skuteczności nadzoru i kontroli nad obszarem bezpieczeństwa systemu informatycznego w PKO Banku Polskim SA. Do zadań Komitetu należy wydawanie rekomendacji w zakresie związanym z bezpieczeństwem SIB dotyczących w szczególności:

    • koordynowania i monitorowania prac związanych z bezpieczeństwem SIB,
    • wyznaczania kierunków działania Banku w zakresie bezpieczeństwa SIB,
    • określania pożądanych działań, które w ocenie Komitetu należy podjąć w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych narażających wizerunek Banku i powodujących straty operacyjne bądź finansowe w obszarze bezpieczeństwa SIB,
    • monitorowania ryzyka związanego z bezpieczeństwem SIB.

    II. Komitety niestałe

    1. Komitet ds. Integracji (utworzony 21 czerwca 2013 roku), którego celem jest zapewnienie sprawnej i efektywnej integracji Grupy Kapitałowej Banku z Nordea Bank Polska SA, Nordea Finance Polska SA oraz Nordea Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA („Nordea Polska TUnŻ”), zwanej dalej „Integracją”. Do zadań Komitetu należy:

    • podejmowanie decyzji w zakresie związanym z Integracją,
    • zapewnianie koordynowania i monitorowanie prac związanych z Integracją,
    • wyznaczanie kierunków działania Banku w zakresie Integracji,
    • wyznaczanie działań w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej narażającej wizerunek Banu i powodującej straty operacyjne bądź finansowe,
    • monitorowanie ryzyka związanego z Integracją.

    2. Komitet ds. programu dostosowania Banku do zaleceń Rekomendacji D Komisji Nadzoru Finansowego (utworzony 21 czerwca 2013 roku), do którego zadań należy:

    • monitorowanie realizacji Programu,
    • podejmowanie kluczowych decyzji niezbędnych dla zapewnienia realizacji Programu,
    • rozstrzyganie ewentualnych sporów powstających w trakcie realizacji Programu.

    3. Komitet ds. organizacji banku hipotecznego (utworzony 20 sierpnia 2013 roku), którego celem jest uruchomienie działalności operacyjnej banku hipotecznego w Grupie Kapitałowej Banku. Do zadań komitetu należy:

    • podejmowanie decyzji w zakresie związanym z organizacją i uruchomienie działalności operacyjnej banku hipotecznego,
    • zapewnianie koordynowania i monitorowanie prac związanych z uruchomieniem działalności operacyjnej banku hipotecznego,
    • wyznaczanie kierunków działania Banku w zakresie uruchomienia działalności operacyjnej banku hipotecznego,
    • wyznaczanie działań w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej narażającej wizerunek Banu i powodującej straty operacyjne, bądź finansowe,
    • monitorowanie ryzyka związanego z uruchomieniem działalności operacyjnej banku hipotecznego,
    • nadzorowanie pracy Zespołu zadaniowego ds. organizacji banku hipotecznego.

    4. Komitet Sterujący ds. działań dostosowawczych Banku do wymagań dyrektywy o wymogach kapitałowych i wymagań Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 39, którego zadaniem jest nadzór nad realizacją działań dostosowawczych PKO Banku Polskiego SA do wymagań dyrektywy o wymogach kapitałowych i wymagań Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 39. Do zadań Komitetu należy w szczególności:

    • podejmowanie kluczowych decyzji, nadzór i monitorowanie postępów prac związanych z realizacją działań dostosowawczych PKO Banku Polskiego SA do wymagań dyrektywy o wymogach kapitałowych i wymagań Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 39,
    • rekomendowanie zmian odnoszących się do harmonogramu działań dostosowawczych,
    • zapewnienie współdziałania odpowiednich komórek i jednostek organizacyjnych w zakresie realizacji prac,
    • przygotowanie regulacji dotyczących przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na modyfikacji systemu informatycznego PKO Banku Polskiego SA zapewniającej implementację ww. wymagań w systemach informatycznych.

    W 2013 roku rozwiązany został Komitet Sterujący ds. wdrożenia „Strategii rozwoju PKO Banku Polskiego SA na lata 2010-2012”, którego celem była efektywna realizacja wdrożenia strategii poprzez sprawowanie nadzoru nad wdrożeniem działań strategicznych i realizacją celów strategicznych Banku.
    Ponadto, poza wyżej wymienionymi, członkowie Zarządu Banku uczestniczyli również w komitetach sterujących powołanych w ramach realizowanych projektów.