Świadczenia na rzecz pracowników

Pracowniczy Program Emerytalny

W 2013 roku utworzono w Banku Pracowniczy Program Emerytalny (PPE). PPE wprowadzone zostało w formie umowy o wnoszenie przez Bank składki podstawowej i składki dodatkowej pracowników do funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez PKO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA. W ramach wybranej formy PPE Bank przeznacza własne środki na dodatkowe zabezpieczenie emerytalne pracowników systematycznie finansując składki podstawowe (3% wynagrodzenia stanowiącego podstawę składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe uczestnika). Obok gromadzenia środków z odprowadzanych składek podstawowych, pracownicy mają także możliwość oszczędzania własnych środków poprzez wpłacanie do programu składek dodatkowych. Na dzień 31.12.2013 roku do PPE przystąpiło ponad 2/3 pracowników Banku.

Opieka medyczna

Bank zapewnia pracownikom dodatkową, oprócz świadczeń medycyny pracy (wynikających z przepisów Kodeksu pracy), opiekę medyczną, przysługującą pracownikom według zróżnicowanych pakietów świadczeń, dedykowanych określonym grupom stanowisk pracy. Wszystkie pakiety świadczeń gwarantują pracownikom możliwość korzystania z nielimitowanej liczby konsultacji lekarzy wszystkich specjalności oraz zleconych przez nich badań diagnostycznych.

Od 2011 roku opieka medyczna dla pracowników została rozszerzona o program profilaktyki zdrowia „Zdrowie jak w Banku”, obejmujący m.in. profilaktyczny przegląd stanu zdrowia oraz działania ukierunkowane na edukację prozdrowotną oraz promowanie zdrowego stylu życia.

Większość spółek Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego SA zapewnia swoim pracownikom, oprócz świadczeń medycyny pracy, dodatkową opiekę medyczną według jednakowych lub zróżnicowanych pakietów świadczeń w zależności od zasad przyjętych w tych Spółkach.

Zapewnienie szerokiego zakresu świadczeń medycznych dla pracowników stanowi znaczący element pakietu dodatkowych korzyści związanych z zatrudnieniem w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego SA.

Świadczenia socjalne

Świadczenia z ZFŚS udzielone w 2013 roku pracownikom PKO Banku Polskiego SA i byłym pracownikom (emerytom, rencistom, osobom otrzymującym świadczenia przedemerytalne) oraz członkom ich rodzin

  Ilość osób, które
skorzystały
z pomocy
Łączna kwota udzielonej pomocy
(w mln PLN)
PKO Bank Polski SA Świadczenia zwrotne*3.55650,7
Świadczenia bezzwrotne**61.92820,7
Pozostałe spółki Grupy Kapitałowej Świadczenia zwrotne30,04
Świadczenia bezzwrotne8761,2
Razem 66.36372,7

* Pożyczki na cele mieszkaniowe.
** W tym zapomogi, dofinansowanie do kosztów wypoczynku zorganizowanego i niezorganizowanego, dofinansowanie do imprez kulturalno-oświatowych i sportowo-rekreacyjnych, umorzenia pożyczek, pomoc rzeczowa i inna pomoc bezzwrotna.

Liczba zatrudnionych

Wg stanu na dzień 31 grudnia 2013 roku zatrudnienie w Grupie Kapitałowej PKO Banku Polskiego SA wynosiło 27 387 etatów, co oznacza spadek o 1 169 etatów r/r. Zatrudnienie w pozostałych (poza PKO Bankiem Polskim SA) spółkach Grupy Kapitałowej spadło o 207 etatów, co wynikało w głównej mierze ze sprzedaży przez PKO Bank Polski SA większościowego pakietu udziałów w spółce Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o. i ujmowania na dzień 31.12.2013 roku przedmiotowej Spółki jako współzależnej od Banku (spadek o 185 etatów r/r).

Liczba zatrudnionych w PKO Banku Polskim SA i pozostałych spółkach Grupy Kapitałowej (w etatach)

 31.12.201331.12.201231.12.201131.12.2010Zmiana liczby etatów 2013/2012
PKO Bank Polski SA24.43725.39925.90826.770(962)
Pozostałe spółki Grupy Kapitałowej2.9503.1573.0153.010(207)
Razem27.38728.55628.92429.780(1.169)

Wg stanu na dzień 31 grudnia 2013 roku w PKO Banku Polskim SA były zatrudnione 24 641 osoby (24 437 etatów). W trakcie 2013 roku zwolnieniami z przyczyn niedotyczących pracowników objęto 1 124 osoby.

Zwolnienia grupowe realizowane w 2013 roku w Banku wynikały z następujących przyczyn:

  • wzrostu efektywności pracy pracowników Banku,
  • dostosowywania wielkości zatrudnienia do zmian w sposobie lub zakresie zadań realizowanych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych Banku oraz w komórkach organizacyjnych Centrali,
  • wdrażania zmian organizacyjnych, w tym centralizacji funkcji i procesów, skutkujących zmianą zakresu realizowanych zadań,
  • wdrażania nowych technologii informatycznych wspierających obniżenie kosztów działania,
  • konieczności restrukturyzacji zatrudnienia w celu dostosowania kwalifikacji zatrudnionych pracowników do zmian w sposobie i jakości realizacji zadań przez jednostki organizacyjne Banku.

Polityka szkoleniowa

PKO Bank Polski SA oferuje pracownikom różnorodne formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Bank prowadzi projekty rozwoju umiejętności twardych, jak i miękkich. Zespół 60 trenerów wewnętrznych realizuje szkolenia grupowe oraz stanowiskowe. W kluczowych strategicznych projektach szkoleniowych, szkolenia grupowe oraz warsztaty prowadzone są przez firmy zewnętrzne. W Banku bardzo aktywnie wykorzystywana jest platforma e-learningowa, głównie do szkoleń na temat wiedzy produktowej, procesów oraz obsługi aplikacji informatycznych.

Wszystkie działania realizowane w ramach polityki szkoleniowej wspierają realizację strategii Banku i są dostosowane do bieżących potrzeb pracowników oraz możliwości organizacji.

Cele projektów szkoleniowych realizowanych w 2013 roku:

  • rozwój kompetencji pracowników wspierających realizacje celów strategicznych PKO Banku Polskiego SA,
  • promocja wartości Banku poprzez działania szkoleniowe skierowane do wybranych grup pracowników,
  • wzrost umiejętności związanych z technikami sprzedaży,
  • dbałość o zachowanie jak najwyższej jakości obsługi klienta,
  • wsparcie pozytywnego nastawienia do zmian wśród pracowników Banku,
  • wzrost zaangażowania w realizacji działań biznesowych.

Wybrane projekty szkoleniowe realizowane w 2013 roku:

1. Nowy Rytm

Realizacja cyklu kompleksowych szkoleń, podczas których wszyscy pracownicy sieci sprzedaży detalicznej zdobywali wiedzę na temat nowego modelu pracy oddziału oraz narzędzi wdrażanych w ramach największego projektu w historii PKO Banku Polskiego SA – „Nowy Rytm”.  Zorganizowano i przeprowadzono szkolenia dla prawie 14 tys. osób (777 grup) w ciągu 10 tygodni, umożliwiając tym samym wejście Bankowi w Nowy Rytm z dniem 1 kwietnia 2013 roku.

2. Program Utrzymania Klienta

Rozpoczęcie cyklu kompleksowych szkoleń, podczas których wszyscy pracownicy sieci sprzedaży detalicznej zdobywają wiedzę na temat wystandaryzowanego procesu retencji, narzędzi wdrażanych w ramach projektu oraz umiejętności negocjacji i dostosowania oferty do potrzeb klienta. W 2013 roku zostali przeszkoleni wszyscy pracownicy dwóch regionów. Szkolenia będą kontynuowane w 2014 roku.

3. Dzień Banku

Program dla kluczowych menedżerów PKO Banku Polskiego SA, dający możliwość aktywnego wdrożenia w życie strategii 2013-2015 "PKO Bank Polski. Codziennie najlepszy” poprzez wymianę doświadczeń pomiędzy osobami dostarczającymi nowe rozwiązania a osobami bezpośrednio z nich korzystającymi. Celem programu było lepsze zrozumieniem sytuacji i kontekstu biznesowego wzajemnych działań, a tym samym aktywnej realizacji strategii „Codziennie Najlepszy”.

4. Program Wzrostu Jakości Obsługi

Program został uruchomiony w maju 2013 roku. Celem programu, jest wzrost jakości obsługi klienta w oddziałach Banku, które osiągnęły niskie wyniki w Mystery Shopper. W ramach programu realizowane były szkolenia „Zarządzanie przez jakość” – dedykowane kadrze kierowniczej wytypowanych oddziałów oraz szkolenia „Coaching jakościowy” – dedykowane dyrektorom ds. sprzedaży, którzy nadzorują pracę oddziałów w regionach. Szkolenia będą kontynuowane w 2014 roku.

5. Przeciwdziałanie napadom i postępowanie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa

Realizacja cyklu kompleksowych szkoleń mających na celu pokazanie pracownikom oddziałów i agencji potencjalnych zagrożeń oraz najczęstszych błędów lub zaniedbań zwiększających ryzyko napadu lub innych zagrożeń, jakie mogą wystąpić podczas wykonywania zadań służbowych. W ramach szkoleń uczestnicy zdobywają wiedzę nt. zasad bezpiecznego zachowania się w zetknięciu z przestępcą lub agresywnym klientem. Szkolenia będą kontynuowane w 2014 roku.

6. Akademia Menedżera

Kontynuowane były działania w ramach kompleksowego programu rozwoju kompetencji miękkich menedżerów Banku w formie warsztatów i szkoleń, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt opiewał na kwotę blisko 12 mln PLN i objęto nim ponad 4 tys. osób. Działania szkoleniowo-doradcze w ramach Akademii Menedżera zakończyły się w kwietniu 2013 roku.

Polityka szkoleniowa w spółkach Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego SA jest dostosowana do potrzeb poszczególnych Spółek i ma na celu wspieranie rozwoju zawodowego pracowników, w tym dostosowanie ich wiedzy i umiejętności do zmieniających się warunków prawnych i ekonomicznych, wzrost umiejętności związanych z technikami sprzedaży, zwiększenie jakości obsługi klientów oraz rozwój kompetencji zarządczych.